Dizaina kods brūnā strīpiņa manās biksītēs jeb ar dizaina kodu pierē!
Sākšu ar vienkāršāko argumentāciju, absurdo salīdzinājumu, jo tikai tā absurdu var ieraudzīt!
Tie, kuri atceras okupācijas laikus, skolas formas, super, ne?! Vesels stāvs “Bērnu pasaule” tam veltīts, kāda izvēle izmēros! Vasaras, ziemas līnija! Emblēma uz piedurknes vai kabatiņas un kaklauti dažādu audumu! Atguvām neatkarību un visu sačakarējām, kas tagad darās, formas atcēla, ārprāts! Brīnumainā kārtā ir skolas ar savām formām, ir kur tikai ar emblēmām uz jakām, citās noteikts stils, bet vairumam brīvs! Ko tas mums liek secināt, ka sabiedrība pati spējīga izvēlēties kā konkrēti kuram labāk tīk! Kam ir vēlme izcelties ar piederību kādai grupai un skolas formas ir lepnums, tas ir patiesi iedvesmojoši, studentu biedrības, dziesmu svētki, katram sava sapratne par to kas ir gaumīgi un ar ko izcelties! Pilsēta ir dzīva tad, ja tajā ir ne tikai glītas fasādes, kuras liekas koda izstrādātājiem tīkamas, tās ir arī gaismas kastes, neērti V stendi uz trotuāriem, restorāni ar tāfelēm, mirgojošas LED lentas skatlogos un neuzkrītoši “stilīgi” uzraksti logu rāmju krāsā, kas saplūst ar ēku, kvartālu!
Ok, tu esi deputātiņš, jūs tur esiet vienojušies, ka vajag ieviest šādu kodu, jo jūs ziniet kā ir gaumīgi, stilīgi un skaisti! Cēls mērķis, bravo! Tik atcerieties, ka šis var būt (cerams arī tā būs) jūsu pēdējais termiņš un nākamie šo likumu var izmantot savā labā, pie varas pilnīgi reāli var nākt lopu žogu entuziasti ar piekaramām miskastēm uz katras jūgendstila ēkas stūra, ko nu, jā, komisijā apstiprinātā dizainā pieņems kā saistoši un skaitīsies glīti! Šo aŗī jau piedžīvojām, miskastes abos soliņu galos, pie ēkām kā obligātas un betona kubi pieturās, tāds ir jūsu dizains, zinām. Bez tam, dzīvojot vārākus gadus jūsu “skaistajā” pilsētā, cilvēki, bizness būs izsalkuši pēc gaismas kastēm, pēc LED lentām un baloniem pie ieejas, ko kā bonusu savā priekšvēlēšanu kampaņā droši iekļaus tie, pret kuriem tā cīnījāties! Un tad jau Pandoras lāde būs vaļā, varēsiet dziedāt dziesmu “mūsu laikos bija...” Tagad pilsēta pašregulējās un ja ir ņirboši LED, tad tas ir tas, kas viņai tagad nepieciešams. TViss ir pārejoši, kā viss pārējais mainās un nevis tā, kā jūs to iedomājieties! Pie kam katrai pilsētai šis, sevis meklēšanas ceļš būs cits, kādai mūžīgs un tas ir brīnišķīgi!
Un tagad nedaudz sakarīgāka argumentācija.
Es jau sacīju, dzīva ir tā pilsēta, kura ir dažāda! Jā, ar stulbām balonu bizēm pie ieejas, ar gaismas kastēm, ar LED ņirbošām lentām un neuzkrītošām ar fasādi saplūstošām 30 gadu stila norādēm ēkas logu rāmja krāsā! Tas atkārtoju, lai iegaumētu. Tas, kas jums liekas glīts, citam ir pilnīgi nepieņemams, dooh, tas kā tā kā neienāk prātā. Konkrēti Rīgā ir problēma ar telpu aizpildījumu mazajiem biznesiem kā tādiem! To, kā tie sevi vizuāli pasniedz jau ir sekundāri. Ja ēkas apsaimniekotājs, tās īpašnieki un tajā esošie biznesa turētāji nolēma, ka vēlas ēku padarīt par dizaina pērli, droši būs ka prieks skatīties! Viennozīmīgi šādas ēkas piesaistīts līdzīgas gaumes cilvēkus. Bet ir kas vēlas lētu kebab ar izlejamo alu, kura cenu vari uzzināt neiejot tajā. Izveidojot ierobežojumus, tas būs tikai vēl viens ierobežojums. Ir pētījumi, kuri atklāj, ka dārgas, elegantas biznesa izkārtnes attur tajos iegriezties, jo rada priekšstatu ka dārgi. Katrs meklē savu klientu. Tas pats ar restorāniem, ja esi budžeta tūrists, tu meklē lētu ēstuvi vizuāli ir vispārpieņemti priekšstati par to kādas ir dārgas ēstuves, kādas lētas kur paņemt kebabu un doties, biznesa īpašnieks zina labāk, kā savus klientu uzrunāt, no izkārtnes līdz iekšā laidējam kurš atver zamša virves pie ieejas, vai arī lētu alus ledusskapi kurš daļēji bloķē ieeju uz kura ar flomāsteru uzrakstīta cena un nevajag būt tik augstprātīgam, ka ziniet kā viņiem būs labāk, vai viņi nezina kā vadīt savu biznesu! Dodiet uzņēmējiem drošu vidi, tālāk viņi sakārtos to paši!
Nevajag man te bāzt tagad piemērus ka Hesburger var arī pelēku savu logo attēlot! Jā, saskatiet kontekstu, tas ir tirdzniecības centrā, kur visi iesaistītie dalībnieki tā vienojās, kur tas ir iekļaujoši, taču tā nav pilsētas prasība. Un starp citu, tas vēlreiz pierāda, ka pilsēta ir pašregulējoša, būš arī fancī stila dizains. Bez tam, es varu piemeklēt sev tīkamus piemērus kur kāds ir ar kliedzoši saraknu logu vecpilsētas centrā!
Ja skatāmies uz Origo laukumu, kur Fēniks vietā varētu būt Hesburger, nav nekādu iemeslu tam likt pielāgot savu logo, jau tā pelēkai videi ap to, kamēr pretējā ielas pusē McDonalds bez nekādiem nosacījumiem ir izlikuši savu zaļo logo, tas jau ir konkurences ierobežojums. Izejot no stacijas es gribu ēst , redzu lielu sarkanu man pazīstamu logo, dodos tur,biznesa īpašņieki nav muļķi, tas nav izvēlēts nejauši.
Ja vaicājiet par atsaucēm uz tiem pētījumiem, nu kamēr te daži dizaineri izlemj, kas ir skaisti, bez atsaucēm par to, ka tā ir labāk, tikai tāpēc ka viņi tā nolēma, nē, nebūs, google ir bez maksas vaicājiet tai!